„Nagyon sok minden történt a Zimek háza táján a cég 2005-ös alapítása, és még több a 2016-os tulajdonosváltás óta, de menjünk sorjában.” – kezdi Zsolt.
Kevesen tudják csak, hogy Zamárdiban található a Balatoni régió egyik legjobb és egyben legsikeresebb pálinkafőzdéje, amely már 12 éves múltra tekint vissza. Az alapító, Zimek Roland – aki kifejezetten a Balaton környéki gyümölcsök feldolgozására hozta létre a céget – a ma sokak által kedvelt prémium pálinkák úttörője volt, ugyanis ő honosította meg hazánkban a prémium pálinkamárkák által ma már jól ismert és kedvelt, egykörös, aromatornyos főzőberendezéseket.
Zimek úr irányításával a cég 2010-ig három alkalommal (2006, 2007, 2010) volt az év pálinkafőzdéje, két alkalommal (2007, 2010) pedig nemzet győztesként szerepelt a Destillatán. A név a szakmán belül egyet jelent a minőséggel, ám a brand ennek ellenére méltatlanul ismeretlen maradt a köztudatban.
Az alapító 2010 után távozott Magyarországról, és ezt követte a folyamatosan változó tulajdonosi háttér és ügyvezetők időszaka, amely során – bár a minőség továbbra is állandó volt – elmaradtak a kiemelkedő eredmények. A brand nem épült, a piaci részesedés csökkent, miközben a pálinkaforradalom időszakában egyre több új szereplő lépett be a piacra, akik Uniós forrásokból komoly fejlesztéseket hajtottak végre. Ebben az időszakban a Zimek versenyelőnye teljesen eltűnt, nem valósultak meg fejlesztések, nem volt értékesítési- és marketingstratégia, a brand pedig lejtmenetbe került.
„Nagyon nehéz feladat egy céget a nulláról felépíteni, valóban az. De amikor egy céget a gödörből kell kihúzni és talpra állítani, az az igazi kihívás. Mivel mindennek az alapja a rendrakás, így mi is ezzel kezdtük.” – folytatja Zsolt.
Az új tulajdonos – egy magyar befektető – és ügyvezetés 2016 tavaszán vette át az irányítást és azóta folyamatosan a brand építésén dolgozik. „Amikor átvettük a céget, már kész stratégiánk volt – fejlesztések, brandépítés, értékesítés, stb. –, ám a helyzet rosszabb volt, mint hittük. Szerencsére a sors az utunkba sodorta azt a marketingügynökséget, akikkel már lassan egy éve együtt dolgozunk.” – mondja Zsolt. A továbbiakban azt is elmondja, hogy egyelőre saját forrásból építkeznek, ám a jövőben terveznek Uniós forrás bevonásával egy komplex telephelyfejlesztést végrehajtani, hogy felújított környezetben tudják fogadni a látogatókat.
A modernizálást addig is elkezdték: 2017-től már gázzal és nem fával főznek, véghezvittek egy teljes arculatváltást, számos terméket „átszereltek” 0,5 literes palackokba, az árpolitikát és a termékpalettát is újragondolták, megújult a weboldal és a saját webshop (országos kiszállítással). Továbbá nagy energiákat fektetnek a social mediákban való megjelenésre (Facebook, Instagram, Tripadvisor) – hiszen ma, ami nincs fent a Facebookon az kb. nem is létezik J – és országszerte rengeteg fesztiválra települnek ki, hogy megismertessék a termékcsaládot a pálinkarajongókkal.
A manufaktúrába belépő vendégek egy családias légkörű kis üzemben találják magukat. A két Müller típusú lepárló berendezés a vendégek számára testközelből is megtekinthető, akár működés közben is. Amikor ott jártam, épp az idei vadőszibarackot főzte Puska Dávid, a Zimek Pálinka Manufaktúra főzőmestere, aki a 2017-es II. Somogyi Pálinkaversenyen a legjobb bérfőzető díját nyerte el (ugyanezen a versenyen a Zimek lett a legjobb kereskedelmi főzde). Dávid immár 10 éve van a cégnél és azon kevés szerencsés főzőmesterek közé tartozik, aki annak idején még Zimek Rolandtól, utána pedig Pach Gábortól is tanulhatott.
„Amióta gázzal üzemeltetjük a gépeket, sokkal kényelmesebb a munka. Az állandó hőmérsékletnek köszönhetően precízebben tudunk főzni, a saját és bérfőzetőink nagy megelégedésére. Nálunk a bérfőzetők az első pillanattól az utolsóig végig tudják követni az átalakulás minden fázisát, így biztosak lehetnek abban, hogy a saját pálinkájukat viszik haza.” – magyarázza Dávid.
Manufaktúráról lévén szó, itt szinte minden kézzel történik és a betérő vendégek minden folyamatot megtekinthetnek, hogy jobban megértsék, hogyan is készül nemzeti italunk. „Erre büszkék vagyunk és fontosnak tartjuk, hogy a főzés is megmaradjon a manuális formában. Bár én közgazdász vagyok, nem főzőmester, de egyetértek azokkal, akik úgy gondolják, hogy egy automatizált gép nem tud úgy pálinkát főzni, mint egy profi főzőmester” – veszi át a szót Zsolt.
Zsolttól azt is megtudom, hogy most az elsődleges céljuk, hogy a fővárosi és Balaton környéki szállodák, valamint éttermek itallapjaira felkerüljenek, hogy minél többen ismerjék és kóstolják meg a pálinkáikat. „Az értékesítés, a marketing és a fesztiválokra való kitelepülés Czomba Bianka reszortja, aki egyben a menyasszonyom is. Mindig is szeretett az emberekkel foglalkozni, kapcsolatokat építeni, ezért is jár ki személyesen az összes fesztiválra. Szerencsére jó emberismerő, jól kijön az emberekkel, ezért rengeteg pozitív visszajelzést kapunk, a vendégektől, ügyfelektől, illetve a fesztiválon velünk megismerkedők is díjazzák ezt a családias hozzáállást. Bár a cég átvételekor már 5 éve egy párt alkottunk, sokan féltettek bennünket a közös munkától, de olyannyira jól sikerül együttműködnünk, hogy az idén meg is kértem a kezét, és kitűztünk a házasságkötésünk napját is.” – meséli lelkesen Zsolt.
A munkával lépésről lépésre haladnak. 2016 volt a rendrakás éve, 2017 a fejlesztés éve, és ha minden jól megy, 2018-ra már a komoly növekedés útjára lépnek. Szakmailag is folyamatosan fejlődnek, a főbb pálinkaversenyeken (Ongai, Gyulai, Somogyi, Ország kóstoló, Kárpát-medencei) több mint 10 tétellel indulnak, és az eredmények összecsengenek a fogyasztók által elmondottakkal. 2017-ben már 4 különböző tételük kapott Champion-díjat, amelyre ebben az évtizedben még nem volt példa a cégnél. „A 2017-es Ország kóstolón 1 Champion díjat, 5 arany-, 5 ezüst- és 3 bronzérmet, valamint 1 Top-pálinkakiválóság és 4 Pálinka kiválóság díjat nyertünk, amellyel az abszolút élmezőnyben végeztünk.” – összegzi Zsolt.
Az exportlehetőségeket is vizsgálják. 2016 végén például Kanadából kaptak megkeresést, és augusztus végére már meg is érkezett az első szállítmányuk Ontarióba. „Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy termékeink külföldön is sikeresek, és mindent elkövetünk annak érdekében, hogy bővítsük a szortimentet Kanadában” – mondja Zsolt.
Bár fontos, hogy mennyi palackot értékesítenek egy évben, az új vezetés számára nem csak ez van a célkeresztben. „Amellett, hogy szeretnénk minél több embert közvetlenül elérni termékeinkkel, az is a célunk, hogy a Zimek egy olyan hely legyen, ahová érdemes bejönni.” – folytatja Zsolt. Elmondja, hogy jönnek ide gyalog, biciklivel, autóval is, de Budapestről az autópályán egy kényelmes óra alatt abszolút elérhető távolságban vannak. Aki a Balatonra jön és érdekli a pálinka, az útban idefelé, vagy útban visszafelé is be tud térni, meg tudja nézni, hogyan készül a pálinka és kóstolhat. „A rugalmasság az egyik nagy erényünk, olyan hely vagyunk, ahol a vendégeink és a partnereink a legfontosabbak.” – mondja Zsolt.
A polgármester úrral és a városvezetéssel is igen jó a viszonyuk, a Zimek sikere az egész város sikere, amelyre nagyon büszkék. Amikor csak mód van rá, minden helyi kezdeményezés mögé odaállnak. Például idén már harmadik alkalommal került megrendezésre Zamárdiban a Svert Kupa, kifejezetten kishajók részére. A rendezvényt az indulása óta kóstolókkal és nyeremény csomagokkal támogatják a résztvevők nagy megelégedésére. A Zamárdiban megrendezett fesztiválokon, kirakodó vásárokon a város vezetése kifejezetten számít a Zimekre, a cég pedig örömmel tesz eleget minden felkérésnek.
„Szeretnénk, ha a Zimek visszakerülne a méltó helyére, de ehhez rengeteg munka, odaadás és alázat kell. Azt gondoljuk, hogy bár még az út elején járunk, de jó irányban haladunk. Ezt az elmúlt másfél évben nem csak a számok bizonyítják, hanem a rengeteg pozitív visszajelzés is.” – zárja mondandóját Zsolt.
Nos, hölgyeim és uraim, aki a Balatonnál jár és érdekli a pálinka, annak van egy igazi jó tippem!